Prezentacije su tu da ostanu
Ako ste uredski tip radnika, u kojoj god industriji radite prezentacije najvjerojatnije postaju sve češći i sve važniji dio vašeg posla, a po svemu sudeći čini se da će se taj trend nastaviti i u budućnosti. Ako su vam prezentacije jača strana onda jedva čekate da se to dogodi. Većini ipak to nije jača strana pa će morati uložiti dodatan napor da ostanu u korak s vremenom i zahtijevima posla. Kao što je u 1990-ima korištenje tekstualnih procesora (Word) i tabličnih programa (Excel) postala svakodnevica uredskog radnika, tako danas vještina izrade prezentacije postaje elementarna poslovna vještina.
Međutim, s tekstualnim izvještajima i tabličnim kalkulacijama smo imali iskustva i prije dolaska specijaliziranih softverskih rješenja: pisali smo rukom ili na pisaćoj mašini te koristili ručne kalkulatore ili slična rješenja. Prezentacije uz pomoć vizualnih pomagala s druge strane su bile rijetkost i zapravo nemamo usporedivo analogno iskustvo koje bi dolaskom specijaliziranih programa poput PowerPoint-a jednostavno prenijeli u digitalnu formu. Komunikacija pomoću prezentacija tako je u biti prilično novi način prenošenja informacija kojim je potrebno ovladati uvažavajući sve specifičnosti te sve prednosti i nedostatke samog medija. Porazno je što i nakon 30 godina od predstavljanja prve inačice PowerPoint-a (1990. godine), kao globalno najpopularnijeg alata za izradu prezentacija, to još uvijek nismo učinili. Tako u praksi pored svih vizualnih i multimedijalnih mogućnosti prezentacije još uvijek tretiramo kao nekakve skraćene Word dokumente s dodanim logom kompanije i besmislenim Clipart grafikama. Ako se i koriste neki vizualni prikazi poput fotografija, to se uglavnom koristi iz krivih, „dekorativnih“, razloga.
Znam da se već godinama prezentacije zahtijevaju na poslovnim školama i fakultetima, ali fascinirala me činjenica da danas i djecu u srednjoj pa čak i osnovnoj školi učitelji traže da naprave prezentaciju na određenu temu. To u načelu pozdravljam jer će nove generacije odrasti s tim alatom i bit će im mnogo lakše jednog dana taj alat koristiti u poslu, ali postoji jedan veliki problem: naime nitko ih, kao ni vas, nije naučio kako se prezentacija radi.
A što je s edukacijom?
Sasvim „normalna“ situacija u poslu: zaposlite se u nekom poduzeću i nakon par dana vam šef da zadatak da napravite kratku prezentaciju o nekoj temi, tj kako se to popularno kaže da „složite par slajdova“. Danas se „pod normalno“ očekuje da svi znaju napraviti prezentaciju i to apsolutno treba podržati jer prezentacije su jezik poslovanja. Međutim je li vas ikada itko naučio kako se to radi, koja su pravila, na što treba paziti? Najvjerojatnije nije. Područje prezentacija je prepuno paradoksa, ali najveći je upravo taj: toliko se poslovnih odluka donosi na temelju prezentacija, a kvaliteta prezentacija je prepuštena potpunoj improvizaciji pojedinca. U cijelom moru svakojakih tečajeva, seminara i edukacija koje se nude na tržištu o svim mogućim aspektima poslovanja, pa čak i onim banalnim, edukaciju fokusiranu na osmišljavanje kvalitetnih prezentacija ćete naći teško ili nikako (ovisno o konkretnom tržištu). Naći ćete brojne tečajeve Powerpointa, ali oni vas neće naučiti kako osmisliti prezentaciju, oni će vas naučiti što se dogodi kad „kliknete“ određeni gumb, ili obrnuto: kad želite nešto, koji gumb trebate kliknuti. Isto tako postoje brojni tečajevi prezentacijskih vještina, javnog nastupa i govora, i oni su također iznimno korisni, ali ni njima fokus nije na osmišljavanju prezentacije već na samu izvedbu.
Loše prezentacije nisu besplatne
Tako sve vezano za osmišljavanje prezentacija pada na improvizaciju i individualnu sklonost, talent i želju da se tematika savlada ili pak na kopiranje prezentacija kolega (koje također nitko nije naučio kako se rade prezentacije). Prilično opasna i nerazumna navika u situaciji ako prezentacija služi kao podloga Upravi za odluci o pokretanju projekta vrijednog desetke ili stotine milijuna Eura, ili kad prezentaciju radimo za banku da bi nam odobrili financiranje tog istog projekta, ili možda kad radimo prezentaciju za investitore nadajući se da ćemo ih uz pomoć prezentacije nagovoriti da investiraju svoj novac u naš projekt. Bojim se i pomisliti koliko je loših poslovnih odluka doneseno zbog loših prezentacija – prezentacija koje nisu znale fokusirati se na ono što je bitno, prezentacija koje nisu znale dobro približiti i vizualizirati informacije, prezentacija koje su bile više kao hrpa nabacanih slajdova s gomilom nerazumljivih podataka. Ono što želim reći je da loše prezentacije imaju ozbiljne posljedice kojih možda nismo ni svjesni. Ono čega jesmo svjesni i što često komentiramo s kolegama nakon neke loše prezentacije je vrijeme koje smo izgubili slušajući groznu prezentaciju. Koliko smo puta čuli da netko kaže „izgubio sam sat vremena života“ zbog nerazumljive i dosadne prezentacije, koja se činila kao da nema ni poantu ni cilj? Nažalost smo prečesto svjedoci ili akteri nejasnih, nestrukturiranih i nefokusiranih prezentacija zbog čega su i same prezentacije kao alat došle na neopravdano loš glas.
Više na www.prezentacija.hr
Comments