Danas je dosta moderno oglašavati razne prezentacije, edukacije i radionice kao „NO POWERPOINT“ događaj. Obično se aludira na to da neće biti dosadnih slajdova, već da će biti praktično, zanimljivo i korisno. Onda se tu naravno nađu i oni glasniji koji na bazi svog uzorka od 1 (sebe) počinju i drugima savjetovati da ako žele imati dobru prezentaciju ili radionicu da im ne trebaju nikakvi slajdovi ili da ne trebaju imati više od određenog broja slajdova (primjerice 20). Kao netko tko se bavi prezentacijama i radionicama imam što o ovome reći.
Izuzetno sam ponosan na svoju flagship radionicu „Storytelling prezentacijom“ koja već 10 godina evoluira i poboljšava se svakom slijedećom izvedbom. Svaka izvedena radionica je vježba i proba za onu narednu. Ono što se ne mijenja značajno je ukupni broj slajdova koje pokažem tijekom dana, a taj broj je negdje oko 180. Kažem „negdje oko“ zato što SVAKA radionica ovisno o klijentu ili profilu polaznika koji mi dolazi ima ponešto drugačiji sastav i broj slajdova.
Druga najpopularnija radionica koju izvodim je radionica prezentacijskih vještina. Na nju sam također ponosan, a posebno na njen trenutni koncept koji prakticiram posljednjih nekoliko mjeseci i koji sadrži ravno 0 slajdova. Cijela radionica je Q&A, diskusija i demonstracija. Ne treba mi ni projektor ni platno ni slajdovi.
Treća radionica koju radim je PowerPoint Tips&Tricks. Tu kroz dan pokažem ukupno možda 30-40 slajdova jer veliku većinu vremena radimo live u PPT-u - otkrivamo i učimo što sve postoji, čemu služi i kako/kada upotrijebiti.
Odluka imati slajdove i koliko njih niti je binarna niti kategorička. Ako objašnjavaš puno brojki bit će ih korisno vizualizirati nekim grafovima. Dopustite da parafraziram – vašoj publici će biti korisno gledati grafove dok ti objašnjavaš neke iznose i odnose među njima. Objašnjavate li prostorne podatke, publici će biti jako korisno vidjeti neke karte, a objašnjavate li događaje u vremenu jednako tako će im biti korisno vidjeti neki iscrtani timeline. Radite li tečaj fotografije, čini mi se mnogo praktičnije pokazati primjere fotografija na slajdu nego isprintati set primjeraka za svakog polaznika. Ako učiš ljude kako se rade slajdovi onda se čini smisleno imati dosta slajdova s primjerima drugih slajdova. S obzirom na to da prema posljednjim znanstvenim saznanjima znamo da otprilike pola ljudskog mozga služi za procesiranje vizualnih informacija (više nego ijedno drugo područje), korisno bi bilo tu polovicu upregnuti i iskoristiti.
Ova posljednja rečenica nas zapravo dovodi do srži problema, a to je da ljudi na svojim slajdovima mnogo više PIŠU nego što POKAZUJU. Mi kažemo da pokazujemo slajd, ali na njemu uistinu ništa nismo POKAZALI. Slajdove često tretiramo kao podsjetnik sebi što sve moramo reći ili ne smijemo zaboraviti i takve slajdove uistinu ne trebamo. Slajdove tretiramo i kao neke mini Word dokumente gdje publici svašta napišemo, ali ni takve uglavnom ne trebamo. Zbog takvih su prezentacije kao pojam i način komunikacije dospjele na loš glas. Ja bih dodao – ni krive ni dužne – jer hrpu teksta snimljenu u PPT-u samo uvjetno uopće mogu nazvati prezentacijom.
Dakle, trebate li imate slajdove? Svakako DA ako nešto želite pokazati, a to nešto je korisno vašoj publici da bolje shvate to o čemu govorite. I svakako NE u svim ovim drugim slučajevima. Prema tome, puno više pažnje treba dati tome što želimo postići, koje opcije imamo da to postignemo te dali nam neki i kakvi točno slajdovi mogu u tome pomoći. Svakako je tu i sama tema bitna. Tehnička prezentacija nekog kompleksnog sustava će jako profitirati od dobrih prikaza, dok će neka tema više orijentirana na ljude, primjerice leadership, vjerojatno mnogo manje profitirati od nekih vizualnih prikaza. Za sve postoji vrijeme i mjesto.
Nakon toliko loših prezentacija kojih smo se nagledali ja razumijem „no PowerPoint“ poklič. Prezentacije su postale sinonim za dosadu i nešto što se treba izbjeći. Jedino što sam ja stava da problem nije ni u PowerPointu ni u prezentacijama nego u tome kako ih danas radimo. Ljudi vole dobre prezentacije, a to pokazuje globalna popularnost TEDx prezentacija s milijunima pregleda. Neke od njih imaju, a neke nemaju slajdove. S druge strane, sasvim je razumljivo da ne volimo nejasne i dosadne stvari od kojih nemamo koristi. Stoga je možda korisnije naučiti što čini dobru prezentaciju nego ponosno vikati da u našoj butigi nema nikakvih prezentacija. Meni je sasvim u redu i da netko nema slajdove, samo ne vidim da je to neki garant uspjeha jer naslušali smo se i mnogih dosadnih monologa i izlaganja bez slajdova. Realnost je kao i mnogo puta do sada puno kompleksnija od DA/NE odluke.
Komentáře