Search

Efekti i koristi kvalitetne i uspješne prezentacije

Na našim se radionicama uglavnom fokusiramo na tehnike, alate i argumente zašto je jedan način prikazivanja i prezentiranja informacija smisleniji i efikasniji od drugog tako da pomalo nepravedno zapostavljamo širu sliku i priču o svim mogućim koristima koje možemo imati od jedne dobre prezentacije. Taj nam dio stoga ostaje nekako u magli pa je možda ovo prilika da navedem neke osnovne koristi koje dolaze s dobrim prezentacijama. Dobra vijest je da koristi postoje i za nas koji smo napravili/izveli uspješnu prezentaciju, ali i za publiku/primatelje tih naših prezentacija.


Prva i očita korist od kvalitetne prezentacije je činjenica da nam takva prezentacija omogućuje da postignemo poslovne ciljeve radi kojih smo prezentaciju uopće radili. Ako nešto prodajemo uz pomoć prezentacije, vjerojatnije je da ćemo zaključiti uspješnu prodaju ako imamo kvalitetnu prezentaciju nego ako nemamo, to nije baš rocket science. Isto vrijedi i za sve druge vrste ciljeva koje stavljamo pred naše prezentacije – edukacija, promjena mišljenja, podizanje svjesnosti,...


Nešto što možda nije tako očigledno je činjenica da naše prezentacije ne komuniciraju samo teme kojima se bave, već one zapravo govore i o tome kakvi smo mi i kakva je kvaliteta našeg rada. Prezentacija ja neki način ogledalo našeg rada i showcase naših vještina – ako su naše prezentacije jasne, strukturirane, fokusirane na bitno, pregledne – vjerojatno je razumno očekivati i da je osoba koja stoji iza toga isto takva. Isto vrijedi i obratno, što je nažalost češći slučaj. Razlog zašto je to tako je vrlo jednostavan, a to je činjenica da za napraviti jednu dobru prezentaciju treba cijeli niz vještina koje se tako upravo ogledaju u načinu na koji ih radimo. Nekad se govorilo da je recimo vizitka ta koja treba slati određenu sliku o nama, međutim po mojem skromnom mišljenju naše prezentacije puno više (raz)otkrivaju nego naše vizitke ili slični dodaci.


Sljedeći benefit za prezentera je da je kvalitetno osmišljenu prezentaciju puno lakše i dobro prezentirati pred publikom. Zbog toga uglavnom izbjegavam raditi trening prezentacijskih vještina prije treninga osmišljavanja i strukturiranje prezentacije, priče i slajdova. Napraviti kvalitetnu priču i slajdove je baza na koju se onda nadograđuju alati i vještine kako to efikasno ispričati nekome, a ne obratno. Vrijedi priznati da u jednoj prezentaciji uživo prezenter ima veći utjecaj nego fizički dio prezentacije (slajdovi), međutim to je zapravo i poanta – većina slajdova koje pokazujemo ljudima ne dodaje mnogo vrijednosti a mnogima zapravo i oduzima od njihove usmene prezentacije te bi bilo bolje da uopće nemamo slajdove. Ta činjenica dosta govori sama za sebe.


Jedan od meni najdražih benefita je kad mi polaznici kažu da im je prije radionice izrada prezentacije kao i samo prezentiranje bio jedan od najomraženijih poslovnih zadataka i da su se grozili svake takve situacije. Nakon radionice ili čak već na kraju radionice znaju komentirati da sad jedva čekaju priliku da naprave neku prezentaciju i da pokažu što znaju, a nekima se cijeli posao oko prezentacija trajno pretvara u „gušt“. Ta početna situacija da velika većina ljudi ne voli prezentacije zapravo uopće ne treba čuditi s obzirom na to da su ulozi i očekivanja velika, međutim kako nas nitko nikad nije naučio kako prezentacije funkcioniraju već svi nešto tapkamo u mraku, stvarno nas ne treba čuditi odbojnost prema cijeloj tematici.


Vrijedi pogledati i drugu stranu priče, a to su sve koristi koje naša publika ima kao primatelj naših prezentacija. Tu opet prvo trebamo pogledati cilj jedne poslovne prezentacije, a iz perspektive publike to obično znači donošenje određene poslovne odluke. Ako se ponovno vratimo na primjer prodajne prezentacije, našoj publici tj. našem kupcu je mnogo lakše donijeti dobru i informiranu odluku da li taj proizvod/uslugu kupiti ili ne ako je prezentacija bila dobra, kao što je i internoj publici (primjerice Management) puno lakše donijeti odluku što s nekim projektom koji im prezentiramo ako imamo suvislu prezentaciju nego ako imamo zbrčkanu gdje ne znaju „što je pjesnik htio reći“. Dakle kvalitetne prezentacije vrlo direktno utječu na donošenje isto tako kvalitetnih odluka. A kvalitetne poslovne odluke jednako tako vrlo direktno dovode do ukupnog uspjeha poduzeća. Upravo iz tog razloga temu prezentacija u poslu ne treba gledati isključivo pa ni primarno iz perspektive tzv soft komunikacijskih vještina, već prezentacije u poslu primarno služe kao podloga u procesu donošenja odluka. Danas toga više-manje nismo svjesni pa stoga kvalitetu prezentacija uglavnom prepuštamo improvizaciji svakog pojedinca. Rezultate tog pouzdanja u improvizaciju gledamo svakodnevno prisustvujući brojnim nerazumljivim i neefikasnim prezentacijama.


Kako smo razjasnili neke psihološke benefite dobre prezentacije na strani prezentera, tako nikako ne treba zanemariti ni istu stvar na strani publike. Jedan jako zanimljiv i koristan efekt je kada postignemo da se naša publika dobro osjeća jer su „skužili“ nešto vrlo kompleksno. Iz osobne perspektive vrlo dobro znam taj osjećaj budući da osim što radim puno prezentacija isto tako često budem i na drugoj strani te budem jako sretan i (neopravdano?) ponosan što iz neke prezentacije uspijem shvatiti kako funkcionira kvantna fizika, nanotehnologija, blockchain, ili bilo što drugo. Često se u našim prezentacijama mi trudimo ispasti pametni pred drugima, a to je najlakše i posebno vidljivo iz vokabulara koji koristimo i na slajdovima i dok usmeno prezentiramo, međutim prava je umjetnost postići da se naša publika osjeća pametnom. A taj dobar osjećaj kod publike će se u konačnici vrlo vjerojatno pretočiti u pozitivnu odluku u odnosu na cilj prezentacije – win-win situacija za sve!


Na kraju, ponekad mi se čini da je čak možda i zgodno da polaznici nisu svjesni svih ovih benefita koji ih čekaju te da ih sami otkrivaju kako promjene svoj pristup prezentacijama te implementiraju sve savjete najbolje prakse. Tako mi je uvijek simpatično kada dobijem pozitivni feedback polaznika nakon radionica gdje imam dojam da budu čak i iznenađeni što stvar funkcionira u praksi i da sada njihove prezentacije prolaze bolje nego prije. A kako sam objasnio u popisu koristi, to je uistinu sjajna vijest za sve uključene!

18 views0 comments

Recent Posts

See All

Prezentacijski paradoks

Odabir uniformi, izrada vizitki, uređenje „Google“ sobe, smišljanje zvučnih imena pozicija – to su sve samo neki od primjera kojih se svi brzo možemo prisjetiti, a gdje korporacije često vrlo minucioz