top of page
Pretraživanje

Što je (ili što bi trebao biti) PowerPoint template?

Template bi trebao raditi svoj posao i pritom biti nevidljiv – kao dobar sudac na nogometnoj utakmici.


Jedan mali disclaimer za početak: prezentacije ne uspijevaju zbog templatea, nego zbog onog što je ili nije unutra. U svakom se templateu može napraviti loša prezentacija, kao što se može i dobra. Baš se zato inače trudim obraćati što manje pažnje na njih. Oni su tu, takvi kakvi jesu i ako su propisani od strane firme u kojoj radimo, onda tu nemamo što previše razmišljati. Malo me i zasmeta kada na radionici na kojoj se bavimo suštinom prezentacije netko potegne temu templatea.


Template te ne može spriječiti u izradi dobre prezentacije, ali ti taj put može olakšati ili otežati. I tu leži cijela poanta ovog bloga. U više od desetljeća kako se bavim prezentacijama susreo sam se sa stotinama korporativnih PowerPoint templatea, od onih za manje tvrtke, evente i konferencije, pa sve do onih od multinacionalki. Velika većina njih nažalost otežava put. Prezentacije koje uspijevaju to čine unatoč templateu. Baš ih zato ljudi na radionicama spominju. Template bi trebao raditi svoj posao i pritom biti nevidljiv – kao dobar sudac na nogometnoj utakmici.


Dok ovo pišem, pred sobom imam template jedne od najvećih domaćih kompanija. Što reći o templateu koji nema margine, koji nema nikakav grid, na kojem elementi na istom slajdu nisu poravnati, a kamoli između različitih layouta? Što reći o templateu gdje je pola postavki boja, fontova, stilova ostalo na početnim default Office postavkama? Što reći o templateu gdje kada bilo što na slajdu nacrtaš to automatski nije osnovne zadane korporativne boje? U properties točno piše tko ga je kreirao, ali prozivanje nije poanta ovog posta.


Template nije lijepa pozadina i na njoj nalijepljen logo tvrtke. Na to se priča svodi kod većine njih. Često logo i pozadina bude sve jedna slika pa je nemoguće recimo maknuti pozadinu, a ostaviti logo. Template nije da te lijepe pozadine zauzimaju pola slajda pa imaš samo drugu polovicu za sadržaj prezentacije. Template nije 30 različitih promašenih layouta koje je napravio neki junior koji ne zna kakve prezentacije i kakve slajdove će korisnici u tom templateu raditi.


Template nije ni mjesto na kojem ćeš napisati koje fontove i boje treba koristiti. Template služi upravo tome da korisnik o tome NE razmišlja i da to sve već bude automatski posloženo. Kad nacrtaš pravokutnik da on automatski bude odobrene brand plave boje sa žutim okvirom i fontom X veličine Y. To je osnova osnove, a ni to nema pola templatea koje sam vidio kroz sve ove godine.


Spomenuo sam i font. Ono što ne želite imati je neki ludi custom font koji ste našli negdje na internetu ili koji je razvijen samo za vas. Kad god svoju prezentaciju pošaljete nekome tko taj font nema, PPT će taj vaš super font pretvoriti u neki drugi koji ta osoba ima na svojem računalu da bi uopće mogao pokazati vašu prezentaciju. Ali ona tada neće izgledati ni približno jednako tome kako ste ju zamislili. To se može riješiti da font uvijek snimate zajedno s prezentacijom, ali takva dodatna komplikacija vam u pravilu ne treba.


Da ne govorim da bi bilo lijepo imati par primjera kako treba izgledati dobar slajd. Možda i svijetlu ili tamnu varijantu. Da ne govorim da bi trebalo definirati kako se naglašava najvažnije u tekstu, tablici, grafu, slici,…. A ne da jedna osoba bolda, druga podcrtava, treća stavlja u crveno, a četvrta neku kombinaciju.


Meni izrada templatea nije zanimljiv posao, tako da ovo nije prodajni blog da bi mene angažirali. Sve koji naručujete template želim osvijestiti da trebate tražiti i dobiti puno više od onog što vam isporučuju. To onda treba i platiti, jer to je posao. Ako želite samo lijepu pozadinu i nalijepljen logo, za to ne trebate angažirati nikoga, u 5 minuta to napravite sami. Na internetu ima za takve stvari uputa i tutoriala koliko hoćete.


Ovaj je blog usmjeren i na agencije i dizajnere koji rade template. Ne svi, ali većina dizajnera prezire PPT i smatra ga nižim stupnjem od nekog Adobe profi programa. I to je ok, profi programi zaista nude više opcija, zato i jesu profi. Ono što nije ok je da zbog prijezira, ili bilo kojeg drugog razloga, netko ne poznaje alat za koji svoj rad naplaćuje. Ponekad nisu mali iznosi u pitanju. U drugim slučajevima agencija kreira cjelokupni vizualni identitet firme pa PPT template bude nešto što uz sve ostalo dođe kao „besplatno“. Toliko i vrijedi. Ljudi koji te template kasnije koriste gube sate i sate zbog stvari koje nisu odrađene kako treba. Danas je barem na internetu lako naći nekakve checkliste što sve template treba sadržavati te video tutoriale gdje se može vidjeti i kako se sve to točno radi. Nije nikakva sramota, tako i ja učim.


A za onoga tko želi ići u dubinu i zaista savladati materiju, preporučam knjigu Building PowerPoint Templates od Echo Swinford i Julie Terberg i Microsoft PowerPoint Best Practices, Tips, and Techniques od Chantal Bosse.

 
 
 

Comments


© 2020 Prezentacija d.o.o.

 

Upisano u sudski registar pri Trgovačkom sudu u Zagrebu pod MBS: 02899566, Temeljni kapital: 20.000,00 u cijelosti uplaćen 
Član uprave: Luka Krejči, Žiro-račun: 2402006 – 1100631339 (Erste&Steiermärkische Bank dd, Jadranski trg 3a, 51000 Rijeka)

bottom of page